Welkom op de blog van Les Quatre Filles! Op deze blog delen we onze recepten. Geen haute cuisine maar de dagelijkse keuken (en soms de zondagse).

Pagina's

Posts tonen met het label cake en taart en pralines. Alle posts tonen
Posts tonen met het label cake en taart en pralines. Alle posts tonen

zaterdag 11 februari 2012

Appelbol

Gastrecept van papa

per persoon
- 1 appel
- 1 velletje diepvriesbladerdeeg
- 1 lepel rietsuiker
- 1 klein klontje boter
- 1 hand walnoten
- 1 los geklopt ei

Laat het bladerdeeg ontdooien. Verwarm de oven voor op 180 C. Schil de appel en boor het klokhuis eruit. Zet de appel in het midden van het bladerdeeg, vul de appel met de suiker, boter en noten. Vouw het bladerdeeg rond de appel en bestrijk de bovenkant van het bladerdeeg met het los geklopt ei.  Zet de appelbol ca. 20 minuten in de oven.

Smakelijk!

dinsdag 24 januari 2012

Vla

- 1 l melk
- 500 g oude koeken (zoals speculoos) en/of peperkoek
- 2 eetlepels kandijsiroop
- 2 eetlepels bruine suiker
- handvol witte rozijnen en handvol bruine rozijnen

Doe alle ingredienten in een kookpot en zet op een zacht vuur. Na een half uur zijn alle koeken "gesmolten" (er zullen wel nog kleine brokjes inzitten) en dan stort je het deeg in een vuurvaste schotel. Bak de vla een uur op een voorverwarmde oven van 150 C. De vla volledig laten afkoelen voor je hem aansnijdt.

Smakelijk!

maandag 5 december 2011

hazelnootbolletjes

- 150g hazelnoten of hazelnootpeder
- 75g bloemsuiker
- 1 eiwit
- 100g chocolade
- tandenstokers

Rooster hazelnoten en maal fijn of koop een zakje hazelnootpoeder (o.a. te verkrijgen bij Lidl). Meng de hazelnoten met de bloemsuiker en het eiwit op een zeer zacht vuurtje. Kneed tot een bol en leg de bol, afgedekt, een uurtje in de ijskast. Rol kleine bolletjes en zet deze terug in de ijskast. Smelt chocolade en dop de bolletjes in de chocolade.

Smakelijk!



ps Als je geen rauw eiwit wil gebruiken, vervang het eiwit door 1 eetlepel honing.

zondag 27 november 2011

Marsepein

- 125g gemalen amandelen
- 100g bloemsuiker
- 1 eiwit
- 1 eetlepel bloem
- 1/2 koffielepel rozenwater
- 2 eetlepels cacao

Weeg amandelpoeder en bloemsuiker en zet op een heel zacht vuurtje, meng met je handen, amandelen en suiker met eiwit en bloem. Als de marsepein warm is zet je het vuur af en voeg je het rozenwater toe. Als je vindt dat de marsepein te plakkerig is voeg je meer amandelpoeder toe en een beetje bloem. Proef!
Zet de marsepein minstens een uur in de ijskast. Doe de 2 eetlepels cacao poeder in een diep bord. Rol balletjes en schud de balletjes in de cacao in het diep bord. Je moet je je handen hiervoor niet vuil maken.
Bewaar op kamertemperatuur.

Smakelijk!

dinsdag 1 november 2011

Confituurtaartje

Een eenvoudig recept dat niet kan mislukken!

Benodigdheden voor 1 taartje:
-Bladerdeeg  (4 vierkante diepvriesstukjes of 1 ronde)
-Abrikozenconfituur
-1 ei
-Bloem

Rol het bladerdeeg uit op een met bloem bestrooid oppervlak. (indien je geen deegrol hebt kan een lege fles dienst doen als deegrol)
Leg het bladerdeeg in de ovenplaat. Snij het deeg dat te veel is af zodat het deeg perfect op de bodem van de plaat past. Besmeer het deeg met een dikke laag abrikozenconfituur. Blijf tot 1 cm van de rand van het deeg.
Verwarm de oven op 225graden.
Rol de restjes bladerdeeg uit en maak er reepjes van die ongeveer 5mm breed zijn. Met deze repen kun je een raster patroon maken over de confituur.
Nu kunnen de randen van de taart omgeplooid worden zodat de uiteinden van de reepjes mooi vast zijn. Met een losgeklutst ei kan men nu het bladerdeeg insmeren.
Plaats de taart 15min in de oven op 225 graden en nadien 15 minuten op 150 graden tot het bladerdeeg er goudbruin uitziet.
Smakelijk

zondag 20 februari 2011

Appeltaart/cake

Benodigdheden:
- 4 eieren
- 250 g zelfrijzende bloem
- 250 g suiker
- 160 g boter
- pakje vanillesuiker.
(beetje bakpoeder)
- appelen

Bewerk de boter en (vanille-)suiker met een mixer tot een zalfachtige massa.
Voeg de eieren toe en klop verder tot een homogene massa.
Vervolgens de zelfrijzende bloem (en bakpoeder) doormixen.
Breng het deeg in een beboterde en met bloem bestrooide springvorm.
Schil de appelen, doe ze in acht partjes,
druk er zoveel mogelijk in het deeg (liever teveel dan te weinig)
Een uur bakken op 180°. Controleer met een breinaald of het deeg al gaar is.
Onmiddellijk na het bakken uit de vorm halen.
Afwerken met gezeefde poedersuiker of abrikozenconfituur.

Geniet van een smeuïge appelcake/taart

dinsdag 21 december 2010

Kersttulband



Elk jaar opnieuw wordt er op Kerstavond een kersttulband gebakken. Naar gelang het aantal gasten die avond worden de ingrediënten verminderd of vermeerderd en ziet de tulband eruit als een reuzekalkoen of, tja, zoals op de foto. Er gaat niets boven een stukje tulband met een beetje bloemsuiker en een kopje chocolademelk.


Voor een grote kersttulband
(het deeg is eigenlijk briochedeeg)

- 6  eieren
- 600 g bloem
- 45 g suiker
- 0,375 dl melk (dat is zeer weinig melk, vergis je niet)
- 275 g zachte boter (op kamertemperatuur)
- 25 g  gist
- een snuifje zout
- rozijnen, gekonfijt fruit etc voor de liefhebbers
- bakvorm

Verwarm de melk een beetje en los de gist erin op. Doe de bloem in een mengkom en maak een kuiltje waarin je het lauwe bloem en gistmengsel giet. Voeg de eieren toe, dan de suiker en strooi het snuifje zout op de randen van de bloem (zodat gist en zout niet rechtstreeks met elkaar in contact komen). Meng alles zeer goed door elkaar. Nu komt het moeilijkste deel, meng de zachte boter lepel voor lepel onder het deeg. Nu kun je ook de rozijnen etc toevoegen.
Voila, klaar voor de eerste gisting. Het deeg zet je op een warme, tochtvrije plaats en het moet in omvang verdubbelen en dat zal ongeveer 3/4u a 1u duren.
Het is tijd voor een tweede gisting en daarvoor leg je het deeg in een beboterde en met bloem bestoven bakvorm (bij siliconen hoeft dit niet, invetten en met bloem bestrooien) en wacht je opnieuw, deze keer een half uur.
Ondertussen is de oven voorverwarmd op 180C en na de tweede gisting wordt het deeg ca. 25 minuten gebakken of tot het gaar is (steek een breinaald of ander puntig voorwerp zoals satestok in de tulband, als er geen deeg meer blijft aan de naald plakken, dus als de tulband niet meer vochtig is, dan is de tulband klaar).
Haal de tulband uit de oven en laat hem afkoelen op een rooster.
En nu versieren maar. Smakelijk!

donderdag 11 november 2010

Tarte tatin

 
- 1 kg appels
- 200g suiker
- 200g boter
- bladerdeeg (ronde vorm)
- kaneel
- taartvorm

Verwarm de oven op 200°C. Schil de appelen en verdeel in achtsten. Laat de boter en suiker smelten tot ze lichtjes karameliseren. Doe dit in de taartvorm in de oven. Leg de appelpartjes met de bolle kant naar beneden in de taartvorm, bestrooi met een beetje kaneel en laat ze 10 minuten garen (de appelen moeten net niet zacht zijn). Bedek de appelen met het bladerdeeg en prik gaatjes in het deeg. Verlaag de oven tot 180°C en zet de appeltaart ca. een half uur in de oven. Het bladerdeeg zal licht bruin kleuren en krokant zijn. Haal de taart uit de oven en draai de taart om op een taartschotel.

Serveer de tarte tatin lauwwarm met licht geklopte room of ijs en werk af met een beetje poedersuiker.
Smakelijk!

dinsdag 14 september 2010

Heerlijk smeuige Chocolate Fondant


Ingrediënten (voor 2 pers)

1 ei
1 ei geel
het belangrijkste: 50 gr chocolade 70%
50 gr suiker
50 gr boter
50 gr bloem
cacao
2 kleine hitte bestendige schaaltjes

Verwarm de oven op 180 graden. Boter de schaaltjes in en bestrooi ze met wat bloem.

Smelt de chocolade au bain marie. Voeg de boter toe en laat even afkoelen. 

Voeg het ei, ei geel en de suiker bij elkaar. Mix tot je een lichtgele schuimige massa hebt. Voeg het ei- en chocademengsel bij elkaar. Voeg hierna langzaam de bloem toe.

Vul de schaaltjes en plaats ze in de oven. Laat ze bakken voor ongeveer 20 minuten. Wanneer de bovenkant stevig aanvoelt zijn ze klaar.

Dien de Chocolat Fondant op met een heerlijke bolletje vanille-ijs. Neem een schepje en laat de smeuïge binnenkant smelten op je tong.

vrijdag 27 augustus 2010

Lauren's Berry Pie

Berry Pie

1 1/4th cup of sugar
1/3 cup of flour
1/4 tsp salt
1/2 tsp cinnamon
2 tsp lemon juice
2 tsp lemon zest
2 cups blue berries
2 cups strawberryies (cup up at random)
handful or two of whatever else looks good (nectarines, peaches,
black berries etc)
 

2 pre-made crusts ( who can be bothered with making from scratch?!?) I cut out a stencil then cut the design while the crust was still in the foil dish. Then I flipped it over. I think you need to have more air vents, otherwise you get an explosion, like how my pie turned out. Or possibly, I over filled it with fruits who later exploded and turned into a crispy black mess on the bottom of the stove- not yummy. I baked for 1 hr. on 375. I think.

O.k there you go. Hope it fares well out there.


Thank you Lauren for your recipe!





Pie Disaster

woensdag 4 augustus 2010

Heerlijke pruimen en brietaartje

 .
Combinatie van zurige pruimen, romige brie en honing

- bladerdeeg
- pruimen
- brie of camembert
- honing




Bak bladerdeeg* blind in een bakvorm(pje), als de randjes beginnen te kleuren haal je het bladerdeeg uit de oven. Vul het bladerdeegkuipje of bakvorm met afwisselend sneetjes brie en kwartjes (of bij kleine pruimen halve) pruimen. Bedruip de brie en pruimen met honing, gebruik meer honing als je de pruimen te zuur vindt of als je van zoet houdt. Bak vervolgens in een oven van 180 C tot de brie begint te smelten en de honing karameliseert (ca. 25 min). Smakelijk!



*diepvriesbladerdeeg in vierkantjes voor individuele taartjes of ronde voorgesneden bladerdeegvorm uit het koelvak voor een grotere taart...

vrijdag 2 juli 2010

Groene thee pralines

Dit heb je nodig:
200g witte chocolade
15g boter
25cc room
2 eetlepels groene thee poeder (Chinees warenhuis)
handvol zeer fijn gemalen groene thee
groene thee poeder voor de garnering

Doe de room en de boter in een pannetje samen met de groene thee poeder en de gemalen groene thee en laat langzaam opwarmen (niet koken!).Ondertussen smelt je de witte chocolade au bain-marie. Wanneer het room mengsel warm is neem je de pan van het vuur en voeg je de chocolade terwijl je continu roert.
Giet het mengsel in een laag bakje met plastic folie. Laat het mengsel langzaam opstijven in de ijskast of de diepvries.
Wanneer je een vaste blok hebt kun je de blok uit het bakje halen en in kleine blokjes van 2cm op 2cm snijden. Dompel de blokjes één voor één in groene thee poeder en serveer op een mooi schaaltje. Koel bewaren!

zondag 2 mei 2010

Weelderige Citroen-Merengue taart

Dat noemen we nu eens een echte taart,...

Ingredienten (6-8 pers.):

Bodem
200 g bloem
100 g boter
2 etl. water
2 etl. suiker

Vulling
300 ml water
3 eigelen
100 g suiker
1 etl. boter
4 etl. maizena
sap van 1 citroen
geraspte citroenschil van halve citroen

Merengue
3 eiwitten
6 etl. suiker

Verwarm de oven op 200 graden. Mix met je handen de bloem, water, boter en suiker. Boter de springvorm in (doorsnede 24-26 cm). Doe het deeg in de springvorm. Bak de bodem af tot hij licht bruin is op 200 graden.

Voor de vulling neem je een pan. Doe alle ingredienten voor de vulling in de pan en laat koken. Wanneer het een dik vloeibare pudding is, giet je het geheel over de bodem.

Mix de eiwitten tot ze stevig zijn. Voeg dan de suiker toe. Spuit de merengue over de pudding. Bak de taart nog 5 minuten in de oven op 225 graden tot de merengue licht bruin is.

dinsdag 27 april 2010

Fleurige Cupcakes




Ze zien er uit om in te bijten, ze zijn onweerstaanbaar,....
Hier het geheim...


Ingredienten ( +/- 15 middelmatige cupcakes) :

DEEG
120 g boter (op kamer temperatuur)
115 g witte fijne suiker
2 eieren
115g zelfrijzend bakmeel
2 schijfjes ananas uit blik
2 etl. ananassap (uit het blik)

ICING
1 eiwit
150 g poedersuiker
1 etl. citroen of limoensap
eetbare voedselkleurstoffen
andere versieringen

Verwarm de oven voor op 180 graden.

Verdeel de boter in kleine stukjes en vermeng met de suiker tot een egale massa. Voeg de eieren en het bakmeel toe en klop met de mixer tot een luchtige dik vloeibaar deeg. Snij de ananasschijven in kleine stukjes en spatel ze onder het deeg.

Verdeel het deeg in de vormpjes en laat ze 20 minuten bakken op 180 graden. Haal de cupcakes uit de oven en laat ze afkoelen op een rooster.

Vermeng voor de icing het eiwit, de suiker en het citroensap. Mix het stevig tot een mooi geheel.

Nu kan je je volledig laten gaan. Versier er lustig op los. Als de cupcakes klaar zijn laat ze nog een twee uur drogen.

Geniet ervan, en maak anderen blij!

donderdag 22 april 2010

Appelcake


Koudere dagen en verse appels, warmere dagen en oude appels. April en het is geen weer voor een appelcake, maar dat houdt ons zeker en vast niet tegen...


6 appels
200g boter
200g suiker
200g zelfrijzende bloem
4 eieren
kaneel

Zet de oven aan op 160 C, schil de appelen en snij elke appel in 8 stukken.
Smelt de boter, neem een mixer en voeg de suiker toe, meng de eieren eronder en klop de bloem door het beslag.
Boter een ronde vorm in, giet het beslag in de vorm en duw de stukken appel in het beslag, met de bolle kant naar boven. Bestrooi met kaneel.
Zet de cake 40 minuten in de voorverwarmde oven, op 160 C.
Controleer met een breinaald of de cake gaar is (het deeg mag niet meer vloeibaar zijn en niet meer aan de breinaald kleven) en indien dat zo is, neem dan de cake uit de oven.
Haal de cake uit de vorm en laat hem afkoelen op een rooster.